aaaa | aaaa |
.....English
>> |
a |
|
|||
|
|||||||
Η ενότητα CARRÉ-CARRÉ (οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού) είναι μια καλλιτεχνική αντίδραση στην "ποινικοποίηση" της χειραψίας, της αγκαλιάς, του φιλιού, της ανθρώπινης επαφής γενικά, σε καιρούς επιδημιών, όπως αυτή η επιδημία του θανατηφόρου κορονοϊού που ζούμε τώρα. Η ενότητα περιλαμβάνει κινηματογραφικές ταινίες μικρού μήκους ζωγραφισμένες στο χέρι και προσχέδια ταινιών (δείτε εδώ). Νεαρά ερωτευμένα ζευγάρια που αγκαλιάζονται και φιλιούνται για πρώτη φορά, ένα καναρίνι που κελαηδά μοναχό στο κλουβί του, ένα παιδί που χαϊδεύει και φιλά τα παιχνίδια του, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύομαι στις ταινίες αυτές, στις οποίες το κάθε ένα καρέ είναι ζωγραφισμένο στο χέρι. Διαδικασία επίπονη και χρονοβόρα, αλλά, απομονωμένοι όπως ήμαστε, εγκλωβισμένoι στο σπίτι-φωλιά-σπηλιά μας, μέσα στον επιβεβλημένο "κανιβαλισμό" του εγκλεισμού, υπάρχει ξαφνικά πολύς χρόνος. Φανταστείτε έναν ζωγράφο μέσα σε ταινία του Οικονομίδη*, να ζωγραφίζει με ανατριχιαστική ηρεμία, προσήλωση και μαστοριά την ίδια στιγμή που άλλοι ένοικοι του σφραγισμένου από τις στρατιωτικές υγειονομικές υπηρεσίες κτηρίου ξεσκίζουν τις σάρκες τους απολαυστικά αργά, με σύντομες ταπεινωτικές λέξεις και χορογραφημένες πράξεις βίας. Από τεχνική άποψη, το κάθε καρέ των ταινιών μου είναι ένα αυτόνομο και μοναδικό έργο τέχνης, αλλά -με έναν παράξενο τρόπο, αν και ζωγραφισμένο στο χέρι- το κάθε καρέ μοιάζει ταυτόχρονα και με πολλαπλό έργο τέχνης, με αντίτυπο, αφού παρουσιάζει πολύ μεγάλες ομοιότητες με αρκετά από τα υπόλοιπα γειτονικά καρέ της ίδιας ταινίας. Τα ζωγραφισμένα καρέ φωτογραφίζονται ή σκανάρονται ψηφιακά ένα-ένα κι έπειτα προβάλλονται όλα μαζί στη σειρά, με ρυθμό 5 fps (πέντε καρέ ανά δευτερόλεπτο). Έτσι, παράγεται η αρχική βωβή ταινία (η βασική συχνότητα), της οποίας η διάρκεια είναι συνήθως μικρή (από 10 έως 40 δευτερόλεπτα). Με λούπες, μεταθέσεις, αντιστροφές, αντικατοπτρισμούς και μεγεθύνσεις των αρχικών καρέ της βασικής συχνότητας (χωρίς όμως την παραμικρή ψηφιακή επεξεργασία ή οποιαδήποτε άλλη επέμβαση στις πρωτότυπες εικόνες), με προσθήκη αφήγησης, ήχων και μουσικής, σπανιότερα και φωτογραφιών ή video, μοντάρεται η τελική ταινία, της οποίας η διάρκεια είναι συνήθως πολύ μεγαλύτερη από την αρχική (από 3 έως 5 λεπτά). Από το σημείο αυτό και μετά, τα αρχικά καρέ μπορούν να εκτεθούν σε γκαλερί και μουσεία και να διανεμηθούν στο εμπόριο, είτε μεμονωμένα, είτε σε ομάδες περισσότερων από ένα καρέ, καθώς λειτουργούν πολύ αρμονικά στον χώρο και ανά δύο, ανά τέσσερα, ανά οκτώ, δεκάξι ή και σε ακόμα μεγαλύτερες ομάδες. Τα πρωτότυπα ζωγραφισμένα καρέ, λοιπόν, θα σκορπίσουν κάποτε στα πέρατα της γης, όσο η ταινία την οποία αποτελούν θα παραμένει ενωμένη -χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία- ψαρεύοντας αέναα θεατές στα άδυτα του YouTube. Αυτή η ενότητα χειροποίητων κινηματογραφικών ταινιών, την οποία ονόμασα "CARRÉ-CARRÉ" και ο Μάνος Στεφανίδης** της έδωσε τον υπότιτλο "Οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού", αναπτύσσεται συνεχώς και ένα πρώτο της μέρος, με τα πρωτότυπα ζωγραφισμένα καρέ αναρτημένα στους τοίχους και προβολές των ολοκληρωμένων ταινιών στις οθόνες, αναμένεται κάποτε να παρουσιαστεί για πρώτη φορά δημόσια και στον πραγματικό κόσμο, όχι μόνο στο δίκτυο, όταν και αν η ζωή επανέλθει σε μία κάποια γνώριμη κοινωνική δραστηριότητα και ανοίξουν ξανά για το κοινό οι γκαλερί και τα μουσεία ή έστω τα σπίτια των ανθρώπων.
Άγγελος Σπάρταλης
|
|||||||
* Ο Γιάννης Οικονομίδης είναι κινηματογραφικός σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Θεωρείται από τους κορυφαίους δημιουργούς του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Οι ταινίες του ερευνούν το θέμα της βίας, συναισθηματικής και σωματικής, την κατάρρευση της μικροαστικής κοινωνίας και τις παθογένειες της σημερινής οικογένειας. Χαρακτηρίζονται δε από τη χρήση έντονης βωμολοχίας και υπερβάλλουσας βίας. (πηγή: Βικιπαίδεια) ** Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. |
|||||||
CARRÉ-CARRÉ:
ΟΙ
ΤΑΙΝΙΕΣ
1. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΦΙΛΙ
>
Η ταινία ήταν φιναλίστ (3η θέση) στην κατηγορία "Best Shakespeare themed
Animation"
του Shakespeare Shorts film competition 2020 (δείτε εδώ
τον Greg McLeod να ανακοινώνει τα αποτελέσματα).
Συμετείχε επίσης στα φεστιβάλ Animasyros, Chaniartoon και Manchester
Animation Festival.
2. ΚΑΝΑΡΙΝΙ ΣΤΟ ΑΝΘΡΑΚΩΡΥΧΕΙΟ
3. ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥΔΙ ΜΟΥ
4.
ΚΟΚΚΙΝΗ ΑΓΚΑΛΙΑ #1
5.
ΚΟΚΚΙΝΗ ΑΓΚΑΛΙΑ #2
6. ΤΟ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΦΙΛΙ - ΤΟ ΔΑΣΟΣ
7. ΘΕΡΜΗ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΜΠΛΕ > Όλα τα καρέ της ταινίας εκτέθηκαν στην φουαρ Art-Thessaloniki 2022, στο περίπτερο της SIANTI gallery- Εικαστικός Κύκλος.
>
Η ταινία βγήκε σε
κινηματογραφική
διανομή από τις 29 Δεκεμβρίου 2022 ως και τις 4 Ιανουαρίου 2023, στον
κινηματογράφο Μικρόκοσμο, στην Αθήνα, όπου προβάλλονταν πριν από την μεγάλου μήκους
ταινία "Στη σκιά του Καραβάτζιο" ("L'ombra di Caravaggio", Ιταλία-Γαλλία,
120', 2022, σε σκηνοθεσία του Michele Placido)
8. ΑΓΚΑΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΣΤΟ ΦΩΣ
9. ΤΟ
ΤΡΙΤΟ ΦΙΛΙ
10. ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΦΙΛΙ
11. ΤΟ ΠΕΜΠΤΟ ΦΙΛΙ
12.
ΜΠΛΕ ΑΓΚΑΛΙΑ / NON FINΙTO
13.
ΜΠΛΕ ΑΓΚΑΛΙΑ / FINΙTO
|
|||||||
|
|||||||
CARRÉ-CARRÉ: ANIMATED GIFs
CARRÉ-CARRÉ:
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ |
|||||||
CARRÉ-CARRÉ:
ΑΝΑΦΟΡΕΣ |
|||||||
Την
πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή με την ενότητα έργων με τίτλο “CARRÉ-CARRÉ”
την βάφτισα με τον υπότιτλο “ Οδηγίες για την αντιμετώπιση του
συναισθηματικού πανικού”.
Πρόκειται για ένα πολυ-έργο και μία φοβερή ιδέα, εντυπωσιακά εκτελεσμένη και
προφητικά έως ενοχλήσεως επίκαιρη του φίλου μου και πνευματικού μου τέκνου
-ομού μετά Νικολάου Κούνδουρου- του Άγγελου Σπάρταλη. Ενός αυτοδίδακτου
καλλιτέχνη (ζωγράφου-σκηνοθέτη-συγγραφέα-περφόρμερ) και βεβαίως
αυθεντικού-λαμπερού ταλέντου. Από τα λίγα, τέτοιου επιπέδου, που διαθέτει ο
τόπος. Σ' αυτήν την ενότητα έργων, ο Σπάρταλης επιδεικνύει με χειρουργική ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο το πιο ανθρώπινο, τρυφερό, άδολο, αυθόρμητο πράγμα, ένα φιλί, μπορεί -υπό ιδιάζουσες συνθήκες- να καταστεί θανάσιμη απειλή. Η επιθυμία, ο έρωτας, να καταστούν θάνατος. Όπως τώρα, κακή ώρα. Αλλά και παράλληλα να γίνει θέμα μεγάλης τέχνης. Μιας τέχνης τόσο δικής μας όσο και αυτονόητα παγκόσμιας. Δηλαδή, που να ενδιαφέρει και να αφορά στον κάθε ένα πάνω στον πλανήτη, αφού πρόκειται για την κοινή μας μοίρα. Όταν με το καλό τελειώσει, λοιπόν, αυτός ο διεθνής εφιάλτης, αυτή η τιμωρία της "πολιτισμένης" απανθρωπιάς και της παγκοσμιοποιημένης αλαζονείας, πρέπει να προβάλουμε το έργο αυτό όπως του αξίζει. Ενθυμούμενοι πως τις μεγάλες, ανθρώπινες συμφορές, τις συλλογικές οδύνες είναι η τέχνη που τις μνημειώνει. Και μόνο. Είναι η τέχνη που μεταμορφώνει την φρίκη σε παραμυθία και την ιστορία σε γνώση. |
|||||||
|
|||||||
Το
εικαστικό και κινηματογραφικό έργο του Άγγελου Σπάρταλη, όπως παρουσιάζεται
στην ενότητα CARRÉ-CARRÉ, είναι εξαιρετικό και ελκυστικό και ως σύλληψη
καλλιτεχνική και ως νόημα-περιεχόμενο. Εγκάρδια τον συγχαίρω και τον
καμαρώνω. Τον ευχαριστώ, επίσης, που έχει όρεξη και έμπνευση σε μια εποχή
που όλα σταμάτησαν να δημιουργεί έργα πρωτοπόρα, υβρίδια μεταξύ του
κινηματογράφου με το νευρικό μοντάζ και της ζωγραφικής με την δυνατή
πινελιά. |
|||||||
|
|||||||
Τι ωραία πράματα φτιάχνεις κάθε φορά, ρε Άγγελε Σπάρταλη; CARRÉ-CARRÉ, αυτά είναι! Α, ρε Άγγελε, παίχτη της ζωής και της τέχνης, ξωτικό της Κρήτης και των Εξαρχείων, της ζωγραφικής και του σινεμά. Ζωγράφιζε ρε, ζωγράφιζε! Και κάνε σινεμά όπως μπορείς, γίγαντα. Με το βροντερό σου γέλιο, τη μεγαλοψυχία σου και την απίστευτη ενέργεια που κουβαλάς. Μαγεία σκέτη οι εικόνες σου φίλε, απλά μαγεία. |
|||||||
|
|||||||
CARRÉ-CARRÉ:
ΠΡΟΣΧΕΔΙΑ
ΤΑΙΝΙΩΝ |
|||||||
1 |
2 | 3 | 4 | ||||
1. "Βασίλισσα
Ελισάβετ II : Θα συναντηθούμε ξανά”, 2020, 30x20εκ, ακρυλικό σε χαρτί
Hahnemühle, matt fibre 210gsm. Τρία ζωγραφισμένα καρέ από το ιστορικό
τηλεοπτικό διάγγελμα της Βασίλισσας Ελισάβετ II σχετικά με την πανδημία
κορονοϊού, το οποίο μεταδώθηκε στις 6 Απριλίου 2020 από το BBC, μέσω live
streaming. Το διάγγελμα είχε προμαγνητοσκοπηθεί στο κάστρο Windsor. > Για τις ανάγκες της έκθεσης του Άγγελου Σπάρταλη με τίτλο CARRÉ-CARRÉ (οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού) στην SIANTI GALLERY, τον Οκτώβρη του 2021, κάθε ένα από τα παραπάνω τέσσερα προσχέδια ταινιών τυπώθηκε σε 25 αριθμημένα και υπογεγραμμένα αντίτυπα. Η Ψηφιακή εκτύπωση (Ιndigo) έγινε στις Γραφικές Τέχνες Μουγιακάκος με την επιμέλεια του Μάνου Σιγανού, σε χαρτί Rives Tradition Bright White Sensation Gloss Recycled 170gr (FSC), με προσαρμογή στην διάσταση 70x50εκ. |
|||||||
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
|