aaaa

aaaa

 

.....English  >>
 

a


 

Η ενότητα CARRÉ-CARRÉ (οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού) είναι μια καλλιτεχνική αντίδραση στην "ποινικοποίηση" της χειραψίας, της αγκαλιάς, του φιλιού, της ανθρώπινης επαφής γενικά, σε καιρούς επιδημιών, όπως αυτή η επιδημία του θανατηφόρου κορονοϊού που ζούμε τώρα.

Η ενότητα περιλαμβάνει κινηματογραφικές ταινίες μικρού μήκους ζωγραφισμένες στο χέρι και προσχέδια ταινιών (δείτε εδώ). Νεαρά ερωτευμένα ζευγάρια που αγκαλιάζονται και φιλιούνται για πρώτη φορά, ένα καναρίνι που κελαηδά μοναχό στο κλουβί του, ένα παιδί που χαϊδεύει και φιλά τα παιχνίδια του, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύομαι στις ταινίες αυτές, στις οποίες το κάθε ένα καρέ είναι ζωγραφισμένο στο χέρι. Διαδικασία επίπονη και χρονοβόρα, αλλά, απομονωμένοι όπως ήμαστε, εγκλωβισμένoι στο σπίτι-φωλιά-σπηλιά μας, μέσα στον επιβεβλημένο "κανιβαλισμό" του εγκλεισμού, υπάρχει ξαφνικά πολύς χρόνος. Φανταστείτε έναν ζωγράφο μέσα σε ταινία του Οικονομίδη*, να ζωγραφίζει με ανατριχιαστική ηρεμία, προσήλωση και μαστοριά την ίδια στιγμή που άλλοι ένοικοι του σφραγισμένου από τις στρατιωτικές υγειονομικές υπηρεσίες κτηρίου ξεσκίζουν τις σάρκες τους απολαυστικά αργά, με σύντομες ταπεινωτικές λέξεις και χορογραφημένες πράξεις βίας.

Από τεχνική άποψη, το κάθε καρέ των ταινιών μου είναι ένα αυτόνομο και μοναδικό έργο τέχνης, αλλά -με έναν παράξενο τρόπο, αν και ζωγραφισμένο στο χέρι- το κάθε καρέ μοιάζει ταυτόχρονα και με πολλαπλό έργο τέχνης, με αντίτυπο, αφού παρουσιάζει πολύ μεγάλες ομοιότητες με αρκετά από τα υπόλοιπα γειτονικά καρέ της ίδιας ταινίας. Τα ζωγραφισμένα καρέ φωτογραφίζονται ή σκανάρονται ψηφιακά ένα-ένα κι έπειτα προβάλλονται όλα μαζί στη σειρά, με ρυθμό 5 fps (πέντε καρέ ανά δευτερόλεπτο). Έτσι, παράγεται η αρχική βωβή ταινία (η βασική συχνότητα), της οποίας η διάρκεια είναι συνήθως μικρή (από 10 έως 40 δευτερόλεπτα). Με λούπες, μεταθέσεις, αντιστροφές, αντικατοπτρισμούς και μεγεθύνσεις των αρχικών καρέ της βασικής συχνότητας (χωρίς όμως την παραμικρή ψηφιακή επεξεργασία ή οποιαδήποτε άλλη επέμβαση στις πρωτότυπες εικόνες), με προσθήκη αφήγησης, ήχων και μουσικής, σπανιότερα και φωτογραφιών ή video, μοντάρεται η τελική ταινία, της οποίας η διάρκεια είναι συνήθως πολύ μεγαλύτερη από την αρχική (από 3 έως 5 λεπτά).

Από το σημείο αυτό και μετά, τα αρχικά καρέ μπορούν να εκτεθούν σε γκαλερί και μουσεία και να διανεμηθούν στο εμπόριο, είτε μεμονωμένα, είτε σε ομάδες περισσότερων από ένα καρέ, καθώς λειτουργούν πολύ αρμονικά στον χώρο και ανά δύο, ανά τέσσερα, ανά οκτώ, δεκάξι ή και σε ακόμα μεγαλύτερες ομάδες. Τα πρωτότυπα ζωγραφισμένα καρέ, λοιπόν, θα σκορπίσουν κάποτε στα πέρατα της γης, όσο η ταινία την οποία αποτελούν θα παραμένει ενωμένη -χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία- ψαρεύοντας αέναα θεατές στα άδυτα του YouTube.

Αυτή η ενότητα χειροποίητων κινηματογραφικών ταινιών, την οποία ονόμασα "CARRÉ-CARRÉ" και ο Μάνος Στεφανίδης** της έδωσε τον υπότιτλο "Οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού", αναπτύσσεται συνεχώς και ένα πρώτο της μέρος, με τα πρωτότυπα ζωγραφισμένα καρέ αναρτημένα στους τοίχους και προβολές των ολοκληρωμένων ταινιών στις οθόνες, αναμένεται κάποτε να παρουσιαστεί για πρώτη φορά δημόσια και στον πραγματικό κόσμο, όχι μόνο στο δίκτυο, όταν και αν η ζωή επανέλθει σε μία κάποια γνώριμη κοινωνική δραστηριότητα και ανοίξουν ξανά για το κοινό οι γκαλερί και τα μουσεία ή έστω τα σπίτια των ανθρώπων.

Άγγελος Σπάρταλης
11 Μαρτίου 2020, Αθήνα

 

* Ο Γιάννης Οικονομίδης είναι κινηματογραφικός σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Θεωρείται από τους κορυφαίους δημιουργούς του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Οι ταινίες του ερευνούν το θέμα της βίας, συναισθηματικής και σωματικής, την κατάρρευση της μικροαστικής κοινωνίας και τις παθογένειες της σημερινής οικογένειας. Χαρακτηρίζονται δε από τη χρήση έντονης βωμολοχίας και υπερβάλλουσας βίας. (πηγή: Βικιπαίδεια)

** Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

 

 

 

 

CARRÉ-CARRÉ: ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ


1. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΦΙΛΙ (4' 19'', Ελλάδα, 2019-2020, 4K UHD)
Ένα νεαρό ερωτευμένο ζευγάρι αγκαλιάζεται και φιλιέται για πρώτη φορά. Εμφανίζεται η Ανεζίνα Μπλαζογιαννάκη και ο Δημήτρης Φλουτσάκος. Αφηγείται ο Άγγελος Σπάρταλης. Ακούγεται και η φωνή της Δήμητρας Σπάρταλη. Η μουσική είναι της Ζηνοβίας Αρβανιτίδη και ο ηχητικός σχεδιασμός του Βασίλη Μυρσινιά. Τα αρχικά 50 καρέ της ταινίας είναι ζωγραφισμένα με λάδι πάνω σε χαρτί canson με επίστρωση λινού, 290gr, έκαστο 24x33εκ.

Δείτε εδώ ένα από τα αρχικά 50 καρέ της ταινίας (αρχείο .jpg)
Η αρχική βωβή ταινία είναι διαθέσιμη εδώ (αρχείο .mp4)
Δείτε
εδώ την τελική ταινία στο YouTube


2. ΚΑΝΑΡΙΝΙ ΣΤΟ ΑΝΘΡΑΚΩΡΥΧΕΙΟ (4' 20'', Ελλάδα, 2020, 4K UHD)
Στην ταινία αναπαρίσταται ζωγραφικά μία σκηνή από την ταινία "The Notebook" σε σκηνοθεσία Nick Cassavetes. Ένα νεαρό ερωτευμένο ζευγάρι (Rachel McAdams, Ryan Gosling) αγκαλιάζεται και φιλιέται σε μία παραλία. Εμφανίζεται και ο κύριος Ορφέας-Πίπης, το καναρίνι της Δήμητρας Σπάρταλη. Αφηγείται ο Αντώνης Καφετζοπουλος. Η μουσική και ο ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Βασίλη Μυρσινιά. Τα αρχικά 192 καρέ της ταινίας είναι ζωγραφισμένα με ακρυλικό πάνω σε χαρτί Velvet Mat, 200gr, έκαστο 13x25,5εκ.

Δείτε εδώ ένα από τα αρχικά 192 καρέ της ταινίας (αρχείο .jpg)
Η αρχική βωβή ταινία είναι διαθέσιμη εδώ (αρχείο .mp4)
Δείτε εδώ την τελική ταινία στο YouTube


3. ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥΔΙ ΜΟΥ  (2' 47'', Ελλάδα, 2020, 8K UHD)
Ένα δεκάχρονο κοριτσάκι αγκαλιάζει και φιλά έναν σκύλο-κούκλα και του τραγουδά: "Κοιμήσου αγγελούδι μου, κοιμήσου νάνι-νάνι". Αφηγείται και εμφανίζεται η Δήμητρα Σπάρταλη αγκαλιά με τον Βουκεφάλα, τον λούτρινο σκύλο της. Η πρωτότυπη μουσική και ο ο ηχητικός σχεδιασμός είναι του Βασίλη Μυρσινιά. Τα αρχικά 60 καρέ της ταινίας είναι ζωγραφισμένα με ακρυλικό πάνω σε βαμβακερό χαρτί Hahnemühle, 308 gsm, έκαστο 16x16,5εκ.

Δείτε εδώ ένα από τα αρχικά 60 καρέ της ταινίας (αρχείο .jpg)
Η αρχική βωβή ταινία είναι διαθέσιμη εδώ (αρχείο .mp4)
Δείτε εδώ την τελική ταινία στο YouTube

 

 


CARRÉ-CARRÉ: ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ



Το πρώτο φιλί




Καναρίνι στο ανθρακωρυχείο (το ζευγάρι στην παραλία)


Καναρίνι στο ανθρακωρυχείο (ο κύριος Ορφέας-Πίπης)



Κοιμήσου αγγελούδι μου

 

 

 

CARRÉ-CARRÉ: ANIMATED GIFs

 

 

CARRÉ-CARRÉ: ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ

ζωγραφική, σενάριο, σκηνοθεσία, μοντάζ: Άγγελος Σπάρταλης
αφήγηση: Άγγελος Σπάρταλης, Δήμητρα Σπάρταλη, Αντώνης Καφετζόπουλος
μουσική: Αντώνης Παπασπύρος (Oblivion), Βασίλης Μυρσινιάς (Renegade Instruments) , Ζηνοβία Αρβανιτίδη
σχεδιασμός ήχου: Βασίλης Μυρσινιάς (Renegade Instruments)
μεταφράσεις, υποτιτλισμός: Σοφία Χαραλάμπους, Αγγελική Σβορώνου
παραγωγοί: Άγγελος Σπάρταλης & Αγγελική Σβορώνου
παραγωγή: wish you luck films (c)2019-2020

 

 

 

CARRÉ-CARRÉ: ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή με την ενότητα έργων με τίτλο “CARRÉ-CARRÉ” την βάφτισα με τον υπότιτλο “ Οδηγίες για την αντιμετώπιση του συναισθηματικού πανικού”. Πρόκειται για ένα πολυ-έργο και μία φοβερή ιδέα, εντυπωσιακά εκτελεσμένη και προφητικά έως ενοχλήσεως επίκαιρη του φίλου μου και πνευματικού μου τέκνου -ομού μετά Νικολάου Κούνδουρου- του Άγγελου Σπάρταλη. Ενός αυτοδίδακτου καλλιτέχνη (ζωγράφου-σκηνοθέτη-συγγραφέα-περφόρμερ) και βεβαίως αυθεντικού-λαμπερού ταλέντου. Από τα λίγα, τέτοιου επιπέδου, που διαθέτει ο τόπος.

Σ' αυτήν την ενότητα έργων, ο Σπάρταλης επιδεικνύει με χειρουργική ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο το πιο ανθρώπινο, τρυφερό, άδολο, αυθόρμητο πράγμα, ένα φιλί, μπορεί -υπό ιδιάζουσες συνθήκες- να καταστεί θανάσιμη απειλή. Η επιθυμία, ο έρωτας, να καταστούν θάνατος. Όπως τώρα, κακή ώρα. Αλλά και παράλληλα να γίνει θέμα μεγάλης τέχνης. Μιας τέχνης τόσο δικής μας όσο και αυτονόητα παγκόσμιας. Δηλαδή, που να ενδιαφέρει και να αφορά στον κάθε ένα πάνω στον πλανήτη, αφού πρόκειται για την κοινή μας μοίρα.

Όταν με το καλό τελειώσει, λοιπόν, αυτός ο διεθνής εφιάλτης, αυτή η τιμωρία της "πολιτισμένης" απανθρωπιάς και της παγκοσμιοποιημένης αλαζονείας, πρέπει να προβάλουμε το έργο αυτό όπως του αξίζει. Ενθυμούμενοι πως τις μεγάλες, ανθρώπινες συμφορές, τις συλλογικές οδύνες είναι η τέχνη που τις μνημειώνει. Και μόνο. Είναι η τέχνη που μεταμορφώνει την φρίκη σε παραμυθία και την ιστορία σε γνώση.


Μάνος Στεφανίδης
14 Μαρτίου 2020

 

Το εικαστικό και κινηματογραφικό έργο του Άγγελου Σπάρταλη, όπως παρουσιάζεται στην ενότητα CARRÉ-CARRÉ, είναι εξαιρετικό και ελκυστικό και ως σύλληψη καλλιτεχνική και ως νόημα-περιεχόμενο. Εγκάρδια τον συγχαίρω και τον καμαρώνω. Τον ευχαριστώ, επίσης, που έχει όρεξη και έμπνευση σε μια εποχή που όλα σταμάτησαν να δημιουργεί έργα πρωτοπόρα, υβρίδια μεταξύ του κινηματογράφου με το νευρικό μοντάζ και της ζωγραφικής με την δυνατή πινελιά.

Πώς θα μπορούσε, όμως, να παρουσιαστεί στο κοινό κάτι τέτοιο; Κανείς δεν ξέρει, ή μάλλον μόνο ο Σπάρταλης ίσως και να ξέρει. Έχει μεγάλη σημασία, πάντως, ο τρόπος με το οποίο θα λανσαριστεί η συγκεκριμένη δουλειά προς τα έξω και σε αυτό θα εστιάσω, καταθέτοντας μία ιδέα: Διπλή έκθεση, Άγγελος Παπαδημητρίου - Άγγελος Σπάρταλης, οι δυο multimedia καλλιτέχνες μαζί. Και ως πρόταση για Μπιενάλε. Θα είναι καλός συνδυασμός, θα δείχνει τάση ευρύτερη. Και σκέφτομαι και κάτι ακόμα, με αφορμή μία μακρινή ανάμνηση του 1993, τότε που ήμουν καθηγητής media semiotics στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και έκανα αφιέρωμα στο Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν για τον Εικαστικό Κινηματογράφο: Ιουλία Αγγελίδη, Κώστας Σφήκας, Θανάσης Ρεντζής... Σκέφτομαι, μήπως, μια συνάθροιση του Σπάρταλη με πρωτοπόρους κινηματογραφιστές (από το παρελθόν), συν τον Άγγελο Παπαδημητρίου (στο παρόν), θα θεμελίωνε μία μουσειακή έκθεση με βαρύτητα, στην ιστορική απόληξη-κορυφή της οποίας θα ήταν ο Σπάρταλης (για το μέλλον); Έτσι, ο Σπάρταλης θα παρουσιαστεί σαν φρέσκος και παλιός μαζί, διαφορετικά θα μοιάζει μόνος, σαν να έρχεται ξεκάρφωτος από το πουθενά και τότε, πολλοί λίγοι θα καταλάβουν.

Αυτά σκέφτηκα μόλις αντίκρισα τις πρώτες ταινίες της ενότητας CARRÉ-CARRÉ και κατ' απαίτηση του Σπάρταλη -που πάντα σε παρασύρει με την ηφαιστειακή του ενέργεια- τα έβαλα στο χαρτί.


Χάρης Καμπουρίδης
29 Μαρτίου 2020

 

Τι ωραία πράματα φτιάχνεις κάθε φορά, ρε Άγγελε Σπάρταλη; CARRÉ-CARRÉ, αυτά είναι! Α, ρε Άγγελε, παίχτη της ζωής και της τέχνης, ξωτικό της Κρήτης και των Εξαρχείων, της ζωγραφικής και του σινεμά. Ζωγράφιζε ρε, ζωγράφιζε! Και κάνε σινεμά όπως μπορείς, γίγαντα. Με το βροντερό σου γέλιο, τη μεγαλοψυχία σου και την απίστευτη ενέργεια που κουβαλάς. Μαγεία σκέτη οι εικόνες σου φίλε, απλά μαγεία.


Γιάννης Οικονομίδης
16 Απριλίου 2020

 

 

 

CARRÉ-CARRÉ: ΠΡΟΣΧΕΔΙΑ ΤΑΙΝΙΩΝ

 

 1
 
 2  3  4

1. "Βασίλισσα Ελισάβετ II : Θα συναντηθούμε ξανά”, 2020, 30x20εκ, ακρυλικό σε χαρτί Hahnemühle, matt fibre 210gsm. Τρία ζωγραφισμένα καρέ από το ιστορικό τηλεοπτικό διάγγελμα της Βασίλισσας Ελισάβετ II σχετικά με την πανδημία κορονοϊού, το οποίο μεταδώθηκε στις 6 Απριλίου 2020 από το BBC, μέσω live streaming. Το διάγγελμα είχε προμαγνητοσκοπηθεί στο κάστρο Windsor.
2. “Alice in Wonderland”, 2020, 48x33εκ, ακρυλικό σε αρχειακό βαμβακερό χαρτί Hahnemühl 308gsm. Έξι ζωγραφισμένα καρέ από την ομώνυμη ταινία των Cecil Hepworth και Percy Stow (12min, 68mm Β&W film, 1903, UK), την πρώτη στον κόσμο κινηματογραφική μεταφορά του παραμυθιού του Lewis Carroll.
3. "Indiana Jones and the Temple of Doom", 2020, 48x33εκ, ακρυλικό σε αρχειακό βαμβακερό χαρτί Hahnemühl 308gsm. Τρία ζωγραφισμένα καρέ από την ομώνυμη ταινία (
118min, 1984, USA), που σκηνοθέτησε ο Steven Spielberg βασισμένος σε μία ιδέα του George Lucas.
4. "Don Quijote", 2020, 48x33εκ, ακρυλικό σε χαρτί Canson Mat 180gsm. Δύο ζωγραφισμένα καρέ από την ομώνυμη ημιτελή ταινία του Orson Welles, που βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Miguel de Cervantes.

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
video ντοκουμέντα

2020   CARRÉ-CARRÉ
2019   Εγώ ή η κυρία Βάσω;
2016   Η απολογία του Σωκράτη στο Kaufbeuren
2014   Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται
2012   Το θολωμίνο μου μυαλόα

ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΠΑΡΤΑΛΗΣ
διαδικτυακοί σύνδεσμοι
1. Προσωπική Ιστοσελίδα
2. Βιογραφικό
3. Κινηματογραφικές ταινίες
4. Εικαστικές Εκθέσεις
5. Εκδόσεις