aaaa | aaaa |
ζωγραφική |
a |
|
|||
|
|||||||
|
|||||||
a |
..ΤΑ ΕΡΓΑ |
a | |||||
|
|||||||
α. Ο Χριστός ξανασταυρώνεται α. 190x337 εκ. λάδι σε καμβά β. Ο Έφηβος των Αντικυθήρων #1 α. 190x235 εκ. λάδι σε καμβά γ. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων #1 α. (η Σταύρωση του Χριστού) α. 190x235 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
α | β | γ | |||||
|
|||||||
α. Τιτανομαχία α. 70x25 εκ. λάδι σε ξύλο β. Ο Έφηβος των Αντικυθήρων #2 α. 40x30 εκ. λάδι σε καμβά γ. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων #2 α. (η Σταύρωση του Προμηθέα) α. 120x90 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|
||||||
α. Πυρηνική δοκιμή #3 α. 80x60 εκ. λάδι σε καμβά και κορνίζα β. Λεπτομέρεια της κορνίζας α. του έργου "Πυρηνική δοκιμή" |
|||||||
|
|||||||
α. La Isabela α. 90x120 εκ. λάδι σε καμβά β. Εύρημα #2 α. 70x50 εκ. λάδι σε καμβά γ. Εύρημα #1 α. 60x70 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Παντοκράτωρ α. 14x34 εκ. λάδι σε ξύλο β. Το σώμα του Χριστού α. 42x14 εκ. λάδι σε ξύλο γ. Στο νεκροτομείο α. 190x60 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Αποκαθήλωση #1 α. 60x70 εκ. λάδι σε καμβά και κορνίζα β. Λεπτομέρεια της κορνίζας α. του έργου "Αποκαθήλωση #1" |
|||||||
|
|||||||
α. Η σύλληψη του Χριστού α. 120x90 εκ. λάδι σε καμβά β. Αποκαθήλωση #2 α. 100x70 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Παρακολουθώντας α. μία πυρηνική δοκιμή α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά β. Ανάσταση α. 130x160 εκ. λάδι σε καμβά γ. Πνευματικά κατοχυρωμένη α. φωτογραφία α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Η Δημητρούλα αστροναύτης α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά β. Προσθαλάσσωση του Apollo 14 α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά γ. Παρακολουθώντας α. την εκτόξευση του Apollo 14 α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Πριν το νεύμα α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά β. ΕΛΛΑΣ α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
α. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
#3 α. (η Σταύρωση του Προμηθέα) α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά β. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων #4 α. (η Σταύρωση του Χριστού) α. 50x50 εκ. λάδι σε καμβά |
|||||||
|
|||||||
ΕΚΘΕΣΕΙΣ |
|||||||
15 - 18
ΜΑΪΟΥ 2014
|
|||||||
|
|||||||
..ΚΕΙΜΕΝΑ |
|||||||
Ο ΕΦΗΒΟΣ
ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ Άγγελος
Σπάρταλης
Υ.Γ.1 Η
έκθεση αρχικά δεν είχε την αποδοχή που αφελώς περιμέναμε. Επιμελητής και
καλλιτέχνες μπήκαμε στο στόχαστρο των αντιδραστικών. Λίγο πριν τα εγκαίνια
μάλιστα κάποια έργα -μεταξύ των οποίων και το δικό μου- αποκαθηλώθηκαν με
την πρόφαση ότι προσβάλουν το Αρχαίο κάλλος ή κάτι τέτοιο. Τελικά επικράτησε
ψυχραιμία (έπεσαν και μερικά μπινελίκια, φαντάζομαι) και τα έργα επέστρεψαν
νικητές.
|
|||||||
ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ... ΠΙΣΩ ΠΑΛΙ ΣΤΗ ΓΗ
Μη με διαβάζετε όταν δεν
έχετε αμολήσει αετό την Καθαρή Δευτέρα. Θα με
αποκουζουλάνει το κοπέλι ο Άγγελος. Από τη μια με γοήτευσε πρόσφατα με την
βραβευμένη ταινία του «Από τη Γη στη Σελήνη», ένα κινούμενο ποίημα που σε
εκτοξεύει στα ουράνια της φαντασίας και από την άλλη με ξαναγειώνει στο
πρόβλημα «τί μπορεί να είναι ζωγραφική σήμερα». Και μάλιστα δείχνοντάς μου
μια σειρά συνταρακτικών πινάκων που η virtuosité της εκτέλεσης συναγωνίζεται
την υψηλοφροσύνη της σύλληψης. Σ’ αυτή τη νέα ενότητα, με τίτλο «Ο Χριστός
ξανασταυρώνεται», δεν «παίζουν» μόνο οι ανεξόφλητοι, όπως φαίνεται,
λογαρισμοί του δημιουργού με τη δεκαετία του ’70, τα σύμβολα, τους μύθους,
το star system ή την πολυεπίπεδη εικονοποιία της. Τώρα επιπλέον αποφασίζει
να ζωγραφίσει μια διαχρονική comedia divina, που να αρχίζει από το Σταυρικό
Θάνατο στο Γολγοθά και να τελειώνει στο άψυχο κορμί του Τσε, με τα ανοικτά,
τα τόσο ζωντανά μάτια. Ενδιάμεσα παίζουν καταστροφές και αναγεννήσεις, οι
ζητιάνοι και οι άρχοντες του κόσμου, ο Χολμπάιν και ο Κολόμβος, αλλά και οι
ανώνυμοι που φτιάχνουν τελικά τις ιστορίες των επώνυμων. Μάνος
Στεφανίδης
|
|||||||
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ
ΞΑΝΑΣΤΑΥΡΩΝΕΤΑΙ Αυτός ο πίνακας του γιού μου είναι ξεχωριστός και πρωτότυπος. Απαιτεί προσέγγιση νεωτερικού ποιήματος. Μόλις τον πρωτοείδα μέσα στο εργαστήρι ένιωσα την ανάγκη να γράψω, δε μου είχε ξανασυμβεί. Οι ελάχιστες γνώσεις μου για τα εικαστικά πάντα μου στέκονταν εμπόδιο, όχι όμως και τώρα. Ο κλονισμός που ένιωσα στη θέα αυτού του έργου έκαμψε με μιας όλες μου τις αναστολές. Οι απόψεις μου είναι φυσικά προσωπικές και εκφράζουν τη δική μου αισθητική άποψη. Ο Ιησούς έχει υποστεί την οδυνηρή Σταύρωση. Κείτεται στο άνω μέρος του πίνακα, νεκρός, με μισόκλειστα θλιμμένα μάτια. Τα λαβωμένα χέρια και πόδια του, μάρτυρες της θυσίας του για την σωτηρία του ανθρώπου. Οι δύο ληστές αιωρούνται εκατέρωθεν του θείου σώματος, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ξεφύγουν από το μαρτύριο τους, με πείσμα ως ακροβάτες τσίρκου προσπαθούν να σπάσουν τα δεσμά τους. Έρχεται στο νου μου η εικόνα του καθημερινού ανθρώπου που πασχίζει να απαλλαγεί από τα βάσανα του, αλλά διαρκώς αιωρείται απελπισμένος ανάμεσα στα «πρέπει» αλλά και στα «θέλω» που του επιβάλλονται. Στο σύγχρονο κόσμο, στο κόσμο του «τσίρκου» εντάσσεται και το θέαμα του γύφτου με την αρκούδα και το μαντολίνο στο στήθος, σαν ξεκούρδιστο. Στο μέσο του πίνακα, ο γέροντας τσιγγάνος περιφέρεται σχεδόν αδιάφορος στον ίσκιο του Σταυρού με παρέα ένα σκυλί κοκκαλιάρικο που ψάχνει χαμηλότερα για τροφή. Στον κορεσμένο από απορρίμματα κόσμο μας ψάχνουν οι ξεχασμένοι της ζωής να τραφούν από τα περισσεύματα των πλουσίων. Αριστερά του γύφτου ένα όμορφο πρόβατο. Η αθώα ματιά όσων βλέπουν τη ζωή μέσα από τη χαμένη μας αθωότητα. Εικόνες της νεαρής ζωής του Χριστού τον αναπαριστούν ανάμεσα σε κοπάδι προβάτων, «ο αμνός του Θεού, ο αίρων τας αμαρτίας του κόσμου» αλλά και ανάμεσα σε μικρά παιδιά, «άφετε τα παιδία ελθείν προς εμέ». Τα κρανία στο έδαφος μαρτυρούν την καταγωγή των θανόντων. Δεξιά του γύφτου, το διαμαντένιο κρανίο του πλούσιου, πλην όμως θνητού κατόχου του, βρίσκεται ψηλότερα από τα άλλα, σε περίοπτη θέση, μάταια όμως. «Τις εστί βασιλεύς ή στρατιώτης, πλούσιος ή πένης». Πικρή ειρωνεία! Ο θάνατος εξισώνει τους ανθρώπους. Τα όργανα των αρχαιολόγων στο κάτω μέρος του πίνακα μαρτυρούν την προσπάθεια του ανθρώπου να ανακαλύψει ό,τι το παρελθόν του έχει αποκρύψει και να βρει έρεισμα στη ζωή του. Ένα βέλος στα αριστερά δείχνει το Βορρά, μια κλίμακα στα δεξιά μετρά τα εκατοστά. Βασανίζεται ο σύγχρονος άνθρωπος μεταξύ πίστης και αβεβαιότητας, για τα πιστεύω του, τις πράξεις, τις ευχές και την προοπτική να δει έναν καλύτερο κόσμο. Και πάνω από το προσανατολισμένο βέλος, κάτω από τα πίσω πόδια του σκύλου, πεταμένος ανάμεσα στα οστά, κείτεται ο μηχανισμός των Αντικυθήρων. Μια νύξη στη γνώση που συγκεντρώνει ο άνθρωπος αιώνες για να τη σκορπίσει σε μια στιγμή. Μια βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας που φλέγεται ξανά. Το πεινασμένο σκυλί… τα εκατομμύρια των ανθρώπων που δυστυχούν. Το διαμαντένιο κρανίο… η ματαιοδοξία των άφρονων πλουσίων. Οι δύο ληστές… η αγωνία των σύγχρονων να ισορροπήσουν. Ο γύφτος που πάει αδιάφορα στη δουλειά του… η κοινωνία μας που αναπαράγει τις ανισότητες. Ο θλιμμένος Χριστός… η απόγνωση του ανθρώπου όταν οι θυσίες του δεν βρίσκουν ανταπόκριση. Εκεί που οι άνθρωποι βασανίζονται, εκεί ο Χριστός σταυρώνεται ξανά και ξανά. Κι ακούγεται κάθε φορά και πάλι ο ψίθυρος του ληστή... «Μνήσθητί μου κύριε».
Μαρία
Καροφυλλάκη-Σπάρταλη
Σημείωση 2 Η μάνα μου και ο πατέρας μου ήθελαν να γίνω μηχανικός. Εκείνοι με ανάγκασαν τα τελειώσω το Πολυτεχνείο (να ‘ναι καλά) κι εγώ τους παρέδωσα το πτυχίο και πήρα το δρόμο μου (σα γαϊδούρι αγύριστο). Τα σπάσαμε για χρόνια. Η πρώτη επαναπροσέγγιση έγινε με τη γέννα της πρώτης μου κόρης. Περνώντας το μωρό στα χέρια της μάνας μου, της είπα για πρώτη φορά ότι την αγαπάω. Το παιδί πάει τώρα 3η Δημοτικού και δεν το ξανάπα. Το δεύτερο πλησίασμα έγινε με τη γέννα της δεύτερης κόρης μου. Εκεί έκανα ειρήνη με τον πατέρα μου. Επισφαλή αλλά όπως και να ‘χει ειρήνη. Και τώρα, μ’ αυτό το κείμενο, μ’ αυτήν την ομολογία της πανούργας μάνας, ότι κατάφερε επιτέλους να την συγκινήσει με την τέχνη του ο ίδιος της ο πεισματάρης ο γιός, συντελέστηκε χωρίς αμφιβολία η τρίτη και οριστική συμφιλίωση. Κοντά 30 χρόνια παλεύουμε ρε μάνα, κουράστηκα να σας απογοητεύω και τώρα ξαφνικά μου κάνατε δώρο την άφεση. Σας αγαπώ πολύ, μην το λέμε όμως κάθε τρεις και λίγο… ε? |
|||||||
|
|||||||
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|